För fjorton år sedan publicerade Förläggareföreningen en rapport skriven av journalisten och förlagsmannen Jan-Erik Pettersson med titeln Vad gör de egentligen på förlagen? Rapporten motiverades av hotet från ett ”fritt och oreglerat internet” där författare kunde nå publiken direkt utan förlagens förmedling. Idag har perspektivet förskjutits. Internet ter sig numera varken som fritt eller oreglerat. Och om förlagen verkligen var rädda för att författarna skulle försmå dem, kan de andas ut nu.
Så, vad gör egentligen förlag? Pettersson konkluderar:
”I en bokvärld där trösklarna för publicering är låga och antalet utgåvor mångdubblas framstår tvärtom förlagens centrala funktioner som mer nödvändiga än någonsin: att välja och att göra det rätta urvalet, att finansiera utgivningen, att redigera böckerna med omsorg och känsla, att stödja författarna, uppmuntra och ge idéer till dem, se till att deras böcker får en tilltalande och läsbar form och att de på bästa sätt förs ut till läsarna.”
Ett och halvt decennium senare: Kunderna har ändrat beteenden. Litteraturen får allt mindre plats i offentligheten. Ljudböcker går om pappersböcker. Författarnas intäkter störtdyker. AI tar en allt större plats i redigering och översättning. Algoritmer, sociala medier, appar och plattformar styr allt mer av distributionen.
Det mesta är annorlunda. Och ändå är allt i Jan-Erik Petterssons konklusion lika sant nu som det var då. Frågan är bara, nu som då, hur det ska göras.
För femte året delar Örnen och Kråkan ut sitt pris till årets poesiförlag. Tillkännagivandet av årets vinnare sker traditionsenligt vid Poesimässans invigning fredagen den 12 september, kl. 18:00 i Tranströmerbiblioteket, vid Medborgarplatsen i Stockholm.
OM PRISET:
Förlagsbranschen genomgår en snabb och fascinerande utveckling. Nya sätt att publicera, distribuera och konceptualisera böcker lanseras. Nya förlag föds ständigt som utmanar de gamla och ärevördiga. Omsorgsfullt formgivna och redaktörstunga utgåvor står mot gör-allt-självutgivning. Och ingenstans syns utvecklingen tydligare än i utgivningen av poesi, den monetärt minst, men symboliskt mest lukrativa genren.
För att uppmärksamma, värdera och främja förläggeriets konst har Örnen och Kråkan inrättat ett pris till årets poesiförlag. Alla utgivare av svenskspråkig poesi kan komma ifråga för priset, som åtföljs av en utförlig motivering.
Författaren och glaskonstnären Sara Mannheimer har formgivit och tillverkat en vandringspokal, vilken fyllts med mörk rom som förlaget förväntas traktera besökande poeter, översättare och andra poesiarbetare med under det år de hyser pokalen.
TIDIGARE PRISTAGARE
Rámus, 2021
MOTIVERING: Översättningarna är avgörande för den svenska poesins förnyelse och välstånd. I en föränderlig förlagsbransch där poesiöversättningarna flyttar från resursstarka förlag till resurssvaga, sätter Rámus nivån för andra såväl större som mindre utgivare. Väl redigerade och formgivna böcker i omsorgsfulla översättningar är förlagets signum. Poeterna som Rámus ger ut är måhända ofta säkra kort, i så mening att de är väl etablerade och tidigare översatta till andra språk, men listan rymmer å andra sidan poesi som alltid håller hög och jämn kvalitet. De senaste årens satsning på engelskspråkiga poeter har gjort avgörande intryck också på den poesi som skrivs på svenska, samtidigt som även andra ursprungsspråk fortsatt ges plats i utgivningen. Genom aktiv förmedling, inte minst i samarbete med bibliotek, mässor, festivaler och andra litteraturevents, sprider förlaget sitt kunnande och sin vidsyn till alla hörn av poesisverige.
Anti editör, 2022
MOTIVERING: Anti editör är mer än en bokutgivare. Genom sin koppling till Anti antikvariat och dess livaktiga programscen erbjuder förlaget också poeten ett sammanhang och en distribution. Modellen är vanlig i många andra länder, men sällsynt i Sverige. Närheten till poeterna och översättarna tillåter också förlaget att uppmuntra samarbeten, nytänkande och lekfullhet. Formmässigt är förlagets utgåvor alltid väl redigerade, har smakfull och identifierbar form och är inte sällan hantverksmässigt gjorda. Med sina ibland handsydda, sirligt utformade och limiterade utgåvor slår förlaget ett slag för den poetiska artefakten och den taktila aspekten av att tillgodogöra sig dikt. Omsorgen om poeterna, deras böcker och publik gör Anti editör ovanligt och till ett föredöme bland svenska förlag.
20TAL bok, 2023
MOTIVERING: 20TAL är tidskriften som också blev ett förlag, och som med till synes outsinlig ork och ett varmt hjärta för poesin år efter år skapar levande sammanhang för dikten: festivaler, klubbar, skrivarverkstäder, uppläsningar, scenföreställningar. I alla dessa sammanhang ger man poesin en publik den annars alltför sällan når, inte minst genom att låta den möta röster från andra sfärer i samhället: teatern, konsten och musiken men också skolan och forskningen. I varje nummer av tidskriften liksom vid den kvällslånga uppläsningen Akt Ung ger man utrymme åt unga, oetablerade, men högst kvalitativa poeter att få pröva sina poetiska vingar. Förlagsverksamheten har också den rymt en utgivning med påtagligt ung prägel, med många poeter vilka senare etablerat sig som viktiga röster i den svenska poesin, och alltid i väl redigerade utgåvor. De senaste åren har 20TAL Boks sparsmakade poesiutgivning tagit ännu ett steg och blivit än vassare. De publicerade poeterna har alla, på olika vis, utövat ett starkt och vitalt inflytande över svensk poesi.
Nirstedt/litteratur, 2024
MOTIVERING: Nirstedt/litteratur har sedan starten 2018 visat att det går utmärkt att bedriva förlag på detgamla vanliga viset också i en tid då andra ängsligt anpassar sig efter nya konsumtionsmönster och tekniska innovationer på bokmarknaden. På kort tid har Nirstedt/litteratur etablerat sig som ett tongivande poesiförlag med en utgivning som täcker in såväl unga debutanter som väletablerade poeter och nyöversatt poesi från världens alla hörn. Nyskriven poesi kompletteras med återutgivning av svenska klassiker. Under det senaste dryga året har förlaget glänst med en poesiutgivning som både överraskar och imponerar i sin mångfald och har därmed visat att ett gott öga för kvalitet och en tillit till publiken räcker långt när det gäller att skapa en hållbar poesiutgivning.




